כמה אמפר צריך לטעינת רכב חשמלי?

עם השנים רכבים חשמליים הופכים יותר ויותר נפוצים בישראל ובעולם כאשר במקביל לפופולאריות שלהם צומחת גם המודעות לדרישות הטעינה הייחודיות לכל סוג רכב. בתוך כך אחת השאלות הכי נפוצות בקרב בעלים פוטנציאליים של רכבים אלה היא: כמה אמפר נדרש לטעינת רכב חשמלי בצורה יעילה? – קראו כאן >>

כמה רמות טעינה קיימות ברכבים חשמליים?

אם אתם שואלים איזה מתח צריך לטעינת רכב חשמלי ראשית חשוב לוודא את סוג הרכב. באופן כללי בין אם אתם מחזיקים רכב חשמלי כזה או אחר קיימות כיום 3 רמות עיקריות של טעינת רכב חשמלי. הרמה הראשונה היא טעינה איטית באמצעות שקע ביתי סטנדרטי כלומר 120 וולט 15 אמפר. בדרך כלל זוהי האפשרות הפשוטה ביותר אך יש לקחת בחשבון כי היא גם האיטית ביותר. ככזאת שיטת טעינה זו מתאימה בעיקר לטעינות לילה ארוכות.

 

הרמה השנייה של הטעינה היא טעינה מהירה יותר באמצעות עמדת טעינה ייעודית המספקות מתח של 240 וולט 16 – 48 אמפר. עמדות אלה מותקנות בדרך כלל בבית, במקום העבודה או בתחנות טעינה ציבוריות. לבסוף בשוק כיום קיימת גם רמה 3 של טעינה מה שנקרא גם טעינה מהירה DC. יש לציין עמדה זו זמינה בעיקר בתחנות טעינה ציבוריות ייעודיות בעוד שהיא מספקת את קצב הטעינה המהיר ביותר (50 – 350 קילוואט).

 

כמה אמפר צריך לטעינת רכב חשמלי

מהי מהירות הטעינה של רכבים חשמליים?

מהירות הטעינה תלויה באופן טבעי ברמת הטעינה. עם זאת יש לקחת בחשבון גם את המתח והזרם (אמפר) של מקור הכוח. במילים אחרות ככל שהאמפר גבוה יותר כך הטעינה כמובן תהיה מהירה יותר כפי שניתן להיווכח בדוגמאות הבאות:

  • רמה 1: עשויה להימשך מספר שעות עד יממה לטעינה מלאה תלוי בקיבולת של הסוללה.
     
  • רמה 2: יכולה לטעון את הרכב במלואו תוך מספר שעות בודדות.
     
  • רמה 3: יכולה להטעין את רוב הרכבים החשמליים ל-80% תוך 30 דקות עד שעה.

מהן דרישות האמפר של רכבים חשמליים?

ישנם כמה וכמה גורמים שונים ופקטורים אשר משפיעים על דרישות האמפר של רכבים חשמליים. לצורך העניין רכבים עם סוללות גדולות יותר עשויים לדרוש יותר אמפר לטעינה מהירה. אם כך קיבולת הסוללה הוא פקטור שבהחלט משליך על דרישות האמפר.

 

בנוסף לכך יש להביא בחשבון את העובדה שטעינה מהירה יותר דורשת עמדת טעינה בעלת אמפר גבוה יותר אבל רק אם הרכב תומך בכך. לבסוף מצב הטעינה משליך גם הוא על דרישות האמפר. כלומר סוללה ריקה מקבלת יותר אמפר בתחילת הטעינה ולהיפך סוללה כמעט טעונה צורכת פחות אמפר להמשך טעינתה המלא.

כמה פאזות צריך בשביל להטעין רכב חשמלי?

באופן כללי ישנם שני סוגי מטענים נפוצים לשימוש ביתי: מטען תלת פאזי ומטען חד פאזי. ההבדל העיקרי בין שני סוגי המטענים הוא במילים פשוטות - מהירות הטעינה. מצד אחד מטען תלת פאזי מספק זרם חשמלי בשלוש פאזות מה שמאפשר לו להעביר יותר אנרגיה בזמן יחסית קצר. כתוצאה מכך המטען הזה יכול לטעון את הרכב מהר יותר. מצד שני מטען חד פאזי פועל בפאזה יחידה ולכן קצב הטעינה שלו איטי יותר.

 

היתרונות של מטען תלת פאזי:

  • טעינה מהירה: טעינת רכב חשמלי עד 80% תוך 30 דקות - שעה בהתאם לדגם הרכב.
     
  • גמישות: ניתן להשתמש בו גם בחיבור חד פאזי בקצב טעינה איטי יותר.
     
  • התאמה לרכבים חדשים: מתאים גם לדגמי רכב חשמלי חדשים יותר אשר תומכים בטעינה תלת פאזי מהירה.

 

היתרונות של מטען חד פאזי:

  • עלות נמוכה יותר: הן מבחינת רכישת המטען והן מבחינת התקנתו ואו תיקוניו העתידיים.

  • זמינות: מתאים לחיבור החשמל הנפוץ ברוב הבתים בארץ.

  • מספיק לנסיעות יומיומיות: עבור נהגים שנוסעים מרחקים קצרים יחסית נניח בתוך אזור תל אביב או המרכז טעינה חד פאזי עשויה להספיק.

כמה מילות סיכום לגבי סוג המטען הנבחר

לסיכום אם אתם שואלים איזה מטען מתאים לכם הבחירה בין מטען תלת פאזי למטען חד פאזי תלויה בצרכים האישיים שלכם. לצורך העניין אם אתם זקוקים לטעינה מהירה - מטען תלת פאזי הוא הבחירה הנכונה. לחילופין אם אתם מחפשים פתרון חסכוני - מטען חד פאזי עשוי להספיק לכם.

 

כמו כן אם אתם נוהגים מרחקים קצרים - טעינה חד פאזי עשויה להיות מספקת. מצד שני אם אתם רוצים להיות ערוכים להמשך הדרך כלומר לעתיד מומלץ לבחור במטען תלת פאזי שיתאים גם לדגמי רכב חשמלי חדשים יותר.

עודד בן צבי
מאת: עודד בן צבי כותב תוכן באתר ספרקי.