כמה מס על רכב חשמלי

שוק הרכבים החשמליים בישראל נמצא בצמיחה מתמדת, ומספרם של כלי הרכב החשמליים על הכבישים עולה בהתמדה. מגמה זו מונעת על ידי שילוב של גורמים, ביניהם מודעות סביבתית גוברת, התייקרות מחירי הדלק, ושיפור טכנולוגי מתמיד של סוללות ותשתיות טעינה. במקביל, מדיניות המיסוי הממשלתית ממלאת תפקיד מרכזי בעיצוב שוק זה, כאשר הטבות מס משמעותיות נועדו לעודד את אימוץ הטכנולוגיה החשמלית.
במאמר זה, נצלול לעומק סוגי המיסים השונים החלים על רכבים חשמליים בישראל, נבחן את ההטבות המיסוי הקיימות, ונתייחס למגמות עתידיות בתחום.

מיסוי רכבים חשמליים: פירוט סוגי המיסים

רכישת רכב חשמלי בישראל, בדומה לרכבי בנזין ודיזל, כרוכה בתשלום מספר מיסים. עם זאת, מדיניות המיסוי הנוכחית מעניקה לרוכשי רכבים חשמליים הטבות משמעותיות, במטרה להפוך אותם לאטרקטיביים יותר עבור הצרכן הישראלי.

  • מס קנייה: מס קנייה הינו המס המרכזי המוטל על רכישת רכב חדש. בעוד שעל רכבי בנזין ודיזל מוטל מס קנייה בשיעור של 83%, שיעור מס הקנייה על רכבים חשמליים נמוך משמעותית ועומד נכון לנובמבר 2024 על 35%.
     
  • חשוב להדגיש כי שיעור מס הקנייה על רכבים חשמליים עולה בהדרגה בהתאם למדיניות הממשלה. כך למשל, בשנת 2022 עמד שיעור המס על 10% בלבד, ובשנת 2023 הוא עלה ל-20%. עלייה הדרגתית זו נועדה לאפשר לשוק הרכב החשמלי להתפתח בהדרגה, תוך איזון בין הצורך לעודד את השימוש ברכבים אלו לבין הצורך לשמור על הכנסות המדינה ממיסים.

דוגמה: נניח שמחיר רכב חשמלי לפני מסים הוא 100,000 ש"ח. מס הקנייה שיוטל על רכב זה יהיה 35,000 ש"ח (35% מ-100,000 ש"ח).

  • מס על רכבי יוקרה: מס יוקרה מוטל על רכבים חדשים שמחירם עולה על רף מסוים, נכון להיום 300,000 ש"ח (לאחר מס קנייה). שיעור מס היוקרה הינו 20% והוא מתווסף למס הקנייה.
     
  • מע"מ: מע"מ בשיעור של 17% מתווסף למחיר הרכב לאחר חישוב מס הקנייה ומס היוקרה (במידה וחל).
     
  • אגרת רישוי: אגרת הרישוי השנתית לרכב חשמלי זהה לזו של רכב בנזין או דיזל באותו נפח מנוע.

 


כמה מס על רכב חשמלי

הטבות מס לרכבים חשמליים: מעבר למס קנייה מופחת

מלבד שיעור מס קנייה מופחת, נהנים רוכשי רכבים חשמליים ממגוון הטבות מס נוספות, ביניהן:

  • פטור ממס נסועה: נכון להיום, לא מוטל מס נסועה על רכבים חשמליים בישראל. הטבה זו מהווה יתרון משמעותי עבור נהגים אשר גומעים מרחקים גדולים באופן קבוע, וחוסכת להם מאות שקלים בחודש.
     
  • הטבות מס לחברות: חברות המעוניינות לרכוש רכבים חשמליים לעובדיהן, או להציע רכב חשמלי כ"רכב צמוד" לעובדים, זכאיות להטבות מס שונות, כגון זיכוי מס והפחתות במס הכנסה. הטבות אלו נועדו לעודד חברות להשקיע ברכבים חשמליים ולשלבם בצי הרכב שלהן, ובכך להאיץ את המעבר לציי רכב חשמליים בישראל.
     
  • הטבות לעמדות טעינה ביתיות: מלבד הטבות ברכישת הרכב עצמו, קיימות הטבות מס גם עבור התקנת עמדות טעינה ביתיות. הטבות אלו כוללות זיכוי מס והפחתות במס הכנסה, ומשמעותן חיסכון כספי משמעותי עבור בעלי רכבים חשמליים.

מגמות עתידיות במיסוי רכבים חשמליים: תחזיות ושינויים אפשריים

  • עלייה הדרגתית במס הקנייה: כפי שצוין, שיעור מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי להמשיך ולעלות בהדרגה בשנים הקרובות. עלייה זו נובעת משיקולים כגון הצורך להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים, והרצון ליצור תחרות הוגנת יותר בין רכבים חשמליים לרכבי בנזין ודיזל.
     
  • הטלת מס נסועה: ממשלת ישראל שקלה מספר פעמים את האפשרות להטיל מס נסועה על רכבים חשמליים, אך נכון להיום, רעיון זה לא יושם. הטלת מס נסועה עלולה להפחית את האטרקטיביות של רכבים חשמליים, אך ייתכן כי בעתיד יבחנו שוב את האפשרות להטיל מס זה, במיוחד לאור הגידול הצפוי במספרם של כלי הרכב החשמליים על הכבישים.
     

לסיכום, רכישת רכב חשמלי כרוכה בתשלום מיסים, אך מדיניות המיסוי הנוכחית מעניקה הטבות משמעותיות לרוכשים. הטבות אלו נועדו לעודד את המעבר לרכבים חשמליים יד ראשונה או רכבים חשמליים יד שנייה, ובכך לתרום להפחתת זיהום האוויר ולשמירה על איכות הסביבה. חשוב להתעדכן בשינויים הצפויים במיסוי רכבים חשמליים, שכן מדיניות המס עשויה להשתנות מעת לעת.

 

עודד בן צבי
מאת: עודד בן צבי כותב תוכן באתר ספרקי.