איך עובד מנוע של רכב חשמלי?

אם אתם שואלים כיצד עובדים מנועים של רכבים חשמליים ייתכן שאתם שוקלים לרכוש אחד. גם אם אתם סתם מתעניינים כדי להעשיר לעצמכם את הידע בנושא בשורות הבאות ריכזנו את כל המידע בנושא במילים פשוטות – קראו כאן >>

איך פועל מנוע ברכב חשמלי - הרכיבים העיקריים במנוע

על מנת להבין איך פועל מנוע ברכב חשמלי מכל סוג חשוב קודם כל להכיר את הרכיבים העיקריים במנועים אלה. בתוך כך הסוללה היא הרכיב הראשון והעיקרי שחשוב להכיר כי היא אוגרת את האנרגיה החשמלית אשר בסוף מניעה את המנוע.

 

בהקשר הזה של הדברים חשוב לציין כי קיבולת הסוללה נמדדת בקילוואט-שעה מה שבעצם קובע את טווח הנסיעה המשוער של הרכב. מעבר לסוללה כל רכב חשמלי כולל כמובן גם מנוע חשמלי שתפקידו הוא להמיר אנרגיה חשמלית לאנרגיה מכנית (מה שבתורו מסובב את הגלגלים).

 

איך עובד מנוע של רכב חשמלי

מה השוני בין מנוע ברכב חשמלי לרגיל?

ובכן התשובה טמונה בגוף השאלה והיא: המנוע הינו חשמלי בניגוד למנועי בעירה ברכבים רגילים. בכל זאת למרות שהתשובה ברורה מאיליה נציין כי ברכבים חשמליים לא קיימים אותם חלקים נעים כמו במנוע בעירה פנימית ודרך אגב זו הסיבה לכך שרכב חשמלי תמיד שקט יותר מאשר רכבים רגילים.

  • מבחינת ביצועים ברכב חשמלי טווח הנסיעה מוגבל על ידי קיבולת הסוללה.
     
  • מבחינת יכולות הרכב היכולות עשויות להיות טובות יותר מאשר רכב רגיל מה שמתבטא בצורה של האצה מיידית ותגובה זריזה.

הבדלי תחזוקה בין רכבים חשמליים לרגילים

זה לא סוד שרכב רגיל דורש טיפולים ותחזוקה שוטפים הכוללים החלפת שמן מסננים וחלקים אחרים או במילים אחרות – טיפולי 10000. מצד שני רכב חשמלי דורש תחזוקה פחותה בהשוואה לרכב רגיל כיוון שיש בו פחות חלקים נעים וחלקים מכניים.

 

אבל וכאן נכנס ה-"אבל" הקריטי כאשר צצה תחזוקה אשר מצריכה מענה ברכב חשמלי העלויות יכולות להיות אסטרונומיות. לצורך העניין סוללה אשר שובקת חיים (קורה בד"כ כל 10 – 12 שנים) יכולה להגיע ל50000 ₪ -100000 ₪ ומעלה. ברכבים רגילים מאידך גם אם הולך מנוע שלם והוא מצריך החלפה זה בד"כ לא יגיע לעלויות של החלפת סוללה. 

 

כמה ק"מ "מחזיק" מנוע של רכב חשמלי?

להבדיל ממנועי בעירה פנימית קשה לקבוע קילומטראז' מדויק להחלפת או שיפוץ מנוע ברכב חשמלי. הסיבה לכך מתחלקת למעשה ל-3 סיבות שונות:

  1. כי רכבים חשמליים נמצאים בשוק שנים בודדות יחסית וקשה לאמוד את אורך החיים הממוצע של מנועיהם.
     
  2. כי רכבים חשמליים כוללים פחות חלקים נעים לכן הם פחות נוטים להישחק.
     
  3. היות כי תדירות הטיפולים והתחזוקה תנאי מזג האוויר וסגנון הנהיגה הם כולם פקטורים אשר משפיעים משמעותית על אורך חיי המנוע.

למרות הכתוב כאן לעיל נציין כי על פי הערכות מנועים של רכבים חשמליים יכולים להחזיק מעמד מאות אלפי קילומטרים ואף יותר כל עוד יקבלו תחזוקה נאותה.

עד כמה מנוע של רכב חשמלי נחשב חסכוני יותר?

ובכן זו שאלה טריקית כי צריך לקחת בחשבון את עלויות טעינת הרכב, עלות התקנת עמדת הטעינה, עלות תחזוקה הרכב החשמלי ועוד. באופן כללי הרכבים החשמליים אמנם יקרים יותר מאשר רכבי בנזין ודיזל אבל הם בהחלט נחשבים חסכוניים יותר בטווח הארוך.

 

לצורך העניין טעינה כמעט מלאה של רכב חשמלי עשויה לעלות לכם כמה שקלים בודדים. עם זאת כמובן כי תלוי מאוד כמה אתם נוסעים. אם אתם נוסעים מעט בתוך העיר באופן קבוע לא בטוח שבאמת ישתלם לכם לרכוש רכב חשמלי בעלות גבוהה.

 

לסיכום מה עדיף – בנזין סולר או חשמלי?

בסיכומו של דבר רכבים חשמליים מציעים מצד אחד יתרונות רבים ביחס לרכבים רגילים אבל מצד שני תיקוני תקלות והחלפת רכיבים זה נושא שעלול להיות כואב בכיס. עם זאת בטווח הארוך עלויות האחזקה מבחינת דלק לעומת טעינה חשמלית – יהיו זולות יותר ברכבים חשמליים. לסיכום אפשר להגיד שכל נהג ונהגת מחזיקים בסט שונה של צרכים מהרכב.

 

אם אתם מתלבטים בין רכב חשמלי לרכב בנזין רגיל ההמלצה שלנו היא לכל הפחות לעשות נסיעת מבחן על רכב חשמלי מהסוג או מהדגם שמעניין אתכם. התחילו עם להרגיש את הרכב התעניינו בעלויות האחזקה שלו וקחו החלטה מושכלת לטווח הארוך.

עודד בן צבי
מאת: עודד בן צבי כותב תוכן באתר ספרקי.