כמה עולה להטעין רכב חשמלי?

אחד היתרונות של רכבים חשמליים, הוא החיסכון בעלויות התפעול השוטפות של הרכב. מדובר, בדרך כלל, בהתאם לסטטיסטיקות המוכרות, בחיסכון של אלפי שקלים בכל שנה. במאמר הבא נעסוק בשאלה, כמה עולה להטעין רכב חשמלי. נציין מראש, עלות הטעינה של רכב חשמלי משתנה בהתאם לכמה נתונים כדוגמת: צורת הטעינה, גודל הסוללה של הרכב, תעריפי החשמל וכו'.

כמה עולה להטעין רכב חשמלי בבית?

אחת הסוגיות שמרבית האנשים סקרנים לגביה הנה, כמה עולה להטעין רכב חשמלי בבית. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמרבית האנשים, מעדיפים לא להיות תלויים בעמדת טעינה חיצונית אלא, אך ורק בעמדת טעינה שנמצאת בבעלותם וזמינה עבורם בכל עת. עלות הטעינה הביתית, גם היא, מושפעת ממספר משתנים חשובים כגון: נפח הסוללה. לדוגמא, סוללה בנפח של 40 קוט"ש, ממוקמת, על פי רוב, ברכבים חשמליים קטנים או רכבים חשמליים משפחתיים ומנגד, סוללה בנפח של 100 קוט"ש, ממוקמת אך ורק ברכבים גדולים כרכבי מנהלים, טנדרים וכו'. חשוב לדעת, ככל שנפח הסוללה יותר גדול, טווח הנסיעה של הרכב ועלויות הטעינה שלו, יהיו גבוהים יותר.

 

עלות הטעינה הממוצעת של רכב חשמלי, בעמדת טעינה ביתית, נעה בין 9 ל- 14 אגורות לק"מ, בהתאם לגודל הרכב ונפח הסוללה כאמור. עלות זו מייצגת הוזלה בעלויות התדלוק של הרכב אל מול הוצאות התדלוק בדלק, של בין 60 ל- 65 אחוזים בשנה. כמו שציינו קודם לכן, מדובר בחיסכון של אלפי שקלים בכל שנה. בנוסף, חשוב שתדעו כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי? משך זמן הטעינה של רכב נע בין 6 ל- 12 שעות, בהתאם לגדול הרכב ונפח הסוללה. עמדת טעינה ביתית עובדת על זרם חשמלי AC שהינו זרם חילופין של 7 עד 22 קילוואט.

 

כמה עולה להטעין רכב חשמלי?

כמה עולה להטעין רכב חשמלי בעמדה ציבורית?

השאלה הבאה שיש לעסוק בה הנה, כמה עולה להטעין רכב חשמלי בעמדה ציבורית. עמדת טעינה ציבורית מאפשרת לכל נהג ברכב חשמלי, לעצור על מנת לבצע טעינה של הרכב באמצע הדרך. עמדות כאלה ניתן למצא בתחנות דלק, חניונים ציבוריים ועוד. עמדת טעינה ציבורית שונה מעמדת טעינה ביתית בשני דברים עיקריים: מהירות הטעינה והעלות שלה.

 

מרבית עמדות הטעינה הציבוריות מאפשרות בחירה בין שתי אופציות טעינה האחת, טעינה מהירה בהספק חשמלי AC הדומה לטעינה הביתית והשנייה, טעינה סופר מהירה בזרם חשמלי DC הפועל על הספק חשמלי גבוה שנע בין 50 ל- 250 קילוואט. טעינה סופר מהירה תסתיים בתוך 30 דקות בלבד והיא תהיה מעט יקרה יותר.   

 

  • בעניין העלויות – עלות ביתית ממוצעת לקוט"ש עומדת על 60 אגורות. מנגד, עלות טעינה בעמדה ציבורית, נעה בין 0.75 ל- 2.3 ₪ לקוט"ש. יש לציין, לא כל דגם של רכב חשמלי, תומך באופציית הטעינה המהירה ולכן, בדקו מראש עניין זה. אז בתשובה לשאלה כמה עולה להטעין רכב חשמלי בתחנת דלק, התשובה תהיה שהמחיר הממוצע יהיה 1.5 ₪ לקוט"ש.

התקנת עמדת טעינה ביתית

מכיוון שאופציית הטעינה הקבועה, הטובה ביותר הנה טעינה בעמדה ביתית, חשוב להבין כיצד מתקינים עמדה זו וכמה זה עולה. מחיר התקנה מקצועית של עמדת טעינה חשמלית בבית פרטי או בבניין דירות, נע בין 3,500 ל- 4,000 ₪.


ישנן חברות שגובות גם סכום של 5,000 ₪ ולכן, חשוב מאוד לבצע סקר שוק קצר, בטרם מזמינים שירות. התקנה מורכבת המצריכה התקנה של קווי חשמל או הארכה שלהם, תעלה כמובן מעט יותר, תלוי באורכם של קווי ההארכה החשמליים הנדרשים. התקנה של עמדת טעינה ביתית מזכה אתכם בתעודת אחריות למשך שנה אחת מיום ההתקנה. עמדת טעינה מסוג זה תחזיק למשך שנים רבות ולא תסבול מריבוי תקלות.

התקנת תשתית מתאימה לעמדות טעינה בבית משותף

 ישנם בתים משותפים, בעיקר בניינים שנבנו לפני 10 שנים ומעלה, שאינם יכולים לספק תשתית מתאימה להתקנה של עמדות טעינה. אי לכך, ישנן חברות מקצועיות המספקות שירות של הקמת תשתית מתאימה שתאפשר לבצע התקנה של עמדות טעינה פרטיות, לכל אחת מהדירות בבניין.

 

חברות אלה, על פי רוב, אינן גובות תשלום עבור הקמת התשתית וזה בתמורה להתחייבות של ועד הבית לכך שהחברה תקים גם את עמדות הטעינה ותספק תמיכה ושירות לאלה, במשך מספר שנים. אז בשאלה כמה כסף עולה להטעין רכב חשמלי, תלוי איפה ובאמצעות איזה זרם חשמלי, כפי שפרטנו במאמר הנ"ל.

עודד בן צבי
מאת: עודד בן צבי כותב תוכן באתר ספרקי.